1. Miejsce: Przedszkole Publiczne nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Ozimku.
2. Prowadząca: Alicja Bakalorz-Pyka.
3. Grupa: 5 latków.
4. Temat kompleksowy: Rozwój ekspresji -werbalnej.
5. Temat dnia: ,, Pociąg rymów ".
6. Cele operacyjne:
-
dzieci są świadome twórczych możliwości językowych, znają znaczenie słowa „rym",
-
dzieci odkrywają znaczenia nowych słów oraz podejmują próby samodzielnego tworzenia rymów - tworzą sieci skojarzeń.
7. Metody:
-
oparte na aktywności nauczyciela: recytacja wiersza, wyliczanki, wyjaśnienia, instrukcje, tłumaczenia, pochwały, umowa,
-
oparte na aktywności dziecka: działanie, wybór trafnych pomysłów, weryfikacja, burza mózgów, swobodne wypowiedzi, obserwacja uczestnicząca.
8. Formy pracy: w całej grupie, zespołowa, indywidualna.
9. Środki dydaktyczne:
-„rymowanki" - puzzle, koperty, zilustrowane przedmioty, których nazwy rymują się i takie, które rymów nie tworzą;
-kolorowe pałeczki (6 kolorów); wiersz „ Lokomotywa " J. Tuwima;
-wyliczanki;
-kartki;
-niebieskie kredki;
-„pociąg rymów" — papierowe wagony z zilustrowanymi zwierzętami, zilustrowane przedmioty będące rymem dla nazw zwierząt.
10. Przebieg:
a) Powitanie dzieci z zastosowaniem „rymów":
„ Witajcie dziewczynki malinki i chłopaki lizaki"
b) Powitanie indywidualne - zastosowanie „rymów" dla każdego dziecka:
„ Witaj Kacperku, który jedziesz na rowerku " itp.
c) Rozdanie dzieciom 1 elementu puzzli:
- wybór przez dzieci brakującej części, dopasowanie 2 elementów, nazwanie wylosowanych obrazków,
- odkrycie, że wiele słów pasuje do siebie, ponieważ ich brzmienie jest podobne do siebie, można je płynnie wypowiedzieć, przypominają wierszyk lub piosenkę.
d) Śpiew znanej przez dzieci piosenki:
-odkrycie ukrytych w niej rymów.
e) Stworzenie 6 zespołów - praca zespołowa, odszukanie koperty zgodnie z kolorem będącym „nazwą drużyny":
- wybór spośród 3 obrazków — 2 rymujących się ze sobą,
- prezentacja „rymów" całej grupie - pochwała, aplauz wyrażony oklaskami.
f) Zabawy ruchowe z wykorzystaniem wyliczanek np. „Entliczek policzek".
g) Recytacja wiersza pt. „Lokomotywa " J. Tuwima: podkreślanie nasileniem głosu występujących w nim „rymów".
h) Zaproszenie dzieci do „pociągu rymów":
- nazwanie zwierząt znajdujących się w poszczególnych wagonach,
- określenie jednym słowem wszystkich wymienianych nazw - poszukiwanie słowa nadrzędnego - „zwierzęta",
- losowanie obrazków - samodzielne próby dopasowania wylosowanego obrazka nazwy zwierzęcia:
lew — zlew
biedronka - skarbonka
kozy - wozy
raki - buraki
kaczka — paczka
kaczki — znaczki
stonoga - noga
słoń - dłoń
ryba - szyba
foki - soki
sowa - głowa
motyle - krokodyle
żyrafa - szafa
mrówka - żarówka
kot - płot
• wybór trafnych pomysłów,
• weryfikacja pomysłów.
i) Zabawa rysunkowa „Bałwanek":
- uważne słuchanie, śledzenie ruchów, kontrolowanie układu narysowanych figur i kresek, kojarzenie słowa z czynnością.
j) Burza mózgów - kończenie rozpoczętych zdań, tak aby powstał „rym", np.:
Lata osa koło ...
Lata muszka koło...
Leci bąk koło...
Leci mucha koło...
Piotrek maluje, a mama ...